Programy lojalnościowe
W dobie internetu i wszechobecnej reklamy coraz trudniej jest zainteresować klienta ofertą swojej firmy, a jeszcze trudniej jest tego klienta utrzymać. Olbrzymia liczba sklepów internetowych oraz łatwo dostępne porównywarki cen sprawiają, że klient bardzo szybko może znaleźć ten sam towar w niższej cenie. Zakupy w sieci są coraz łatwiejsze i popularniejsze.
Odpowiedzią na to zjawisko może być odpowiednio przygotowany marketing lojalnościowy. Program taki ma za zadanie zachęcić klienta do powtórnych zakupów w danej sieci sklepów, dlatego oferuje bonusy i nagrody w zamian za zrobione w sklepie zakupy. Znamy przecież wszyscy różnego rodzaju nalepki, czy karty rabatowe, od dawna obecne w sieciach sklepów i na stacjach benzynowych, a oferujące w zamian za odpowiednią liczbę punktów nagrody rzeczowe, wybierane z katalogów.
Nowoczesne systemy lojalnościowe to nie tylko punkty zbierane w jednej sieci sklepów, to karty umożliwiające zbieranie punktów w sklepach, ale też w innych firmach usługowych, będących partnerami danego programu. Program lojalnościowy wymaga przez użytkownika akceptacji jego regulaminu, dlatego nie jest anonimowy, konieczne jest zatem podanie danych osobowych, które należy chronić zgodnie z ustawą o ich ochronie. Dane te, jak i informacje o miejscach zakupu umożliwiają dopasowanie reklam do potrzeb każdego klienta indywidualnie, co sprawia, że trafiają do niego tylko te treści, które mogą być interesujące. Duże programy lojalnościowe są przeważnie przygotowane przez profesjonalne agencje reklamowe, mające bogate doświadczenie w dopasowaniu programu do potrzeb reklamodawców, jak i klientów programu.