Jak zdobyć lojalnych klientów?
Każdy kto kiedykolwiek prowadził działalność gospodarczą wie, że nie sztuką jest wyprodukować jakiś towar, lecz go sprzedać, najlepiej z wysoką marżą. Przedsiębiorcy, którym się to udaje osiągają spore zyski, które potem mogą przeznaczyć na konsumpcję. Najłatwiej sukces w biznesie osiągnąć tym, którzy mają niebanalne produkty, których nie posiada konkurencja. Sytuacja komplikuje się, kiedy sprzedajemy popularne, ogólnodostępne towary. W takim przypadku o sukcesie decyduje osiągnięcie przewagi konkurencyjnej.
Można to zrobić na wiele sposobów. Najpopularniejszym, ale najmniej skutecznym sposobem jest obniżanie ceny, poprzez schodzenie z marży. Niestety takie zachowanie prowadzi do wojny cenowej na czym tracą wszystkie zainteresowane firmy, a zyskują jedynie konsumenci. W jaki inny sposób osiągnąć przewagę konkurencyjną? Można to zrobić np. uruchamiając programy lojalnościowe dla klientów. Dzięki takim programom jak choćby Lumo lojalni klienci zbierają punkty, które potem mogą wymieniać na nagrody. Tego typu działania powszechnie wykorzystywane są np. na stacjach benzynowych. Przez takie działania stacje zyskują stałych klientów, którzy regularnie wracają, zostawiając pieniądze. W tym wypadku zadowolone są obie strony: klienci, bo mają okazję zyskiwać gratisy i sprzedawcy, bo mają stałych lojalnych konsumentów.
Zyskać przewagę konkurencyjną można jednak jeszcze w inny sposób. Poza wspomnianymi powyżej programami dla klientów, istnieją również programy lojalnościowe dla firm. Co można zyskać? Np. kupując stale u jednego dostawcy można zbierać punkty, które zostają wymienione na rabat. W takim przypadku im więcej kupujemy u jednego dostawcy, tym mniej płacimy. Dzięki wypracowanym zniżkom, taki detalista może zaoferować niższe ceny od konkurencji, bez schodzenia z marży, co powinno przyczynić się do wzrostu obrotów.