Jaka przyszłość czeka polską branżę meblarską?
Polski przemysł meblowy jest jedną z najlepiej i najszybciej rozwijających się branż nie tylko w Naszym kraju, ale i na świecie. W roku 2016-ym, osiągnął największy wskaźnik wykorzystania produkcji oraz zajął aż czwarte miejsce na rynku europejskim pod względem eksportu. Dlaczego tak się dzieje?
Przewaga polskiej branży meblowej zdominowała inne sektory produkcyjne. Tylko przemysł motoryzacyjny -76,4% i komputerowy- 70,6% osiągnął wyższy eksport rodzimych produktów za granicę. Co sprawia tak dynamiczny wzrost branży meblowej?
Przewagi konkurencyjne polskiej branży meblowej
Przede wszystkim nieduże koszty pracy. Kolejnym czynnikiem jest wysoka wydajność pracy która to od 2004 roku do 2015 wzrosła o prawie 4%. Trzecim czynnikiem jest zdobywanie nowych ekspansji eksportu. W 2004 roku polskie meble były sprzedawane do 133 krajów na całym świecie a już w 2015 roku, do 162 krajów.
Eksport polskich mebli
Polskie meble cieszą się w Europie pozytywną opinią i doskonałą jakością wykonania. Najchętniej kupują je Niemcy ( 37% eksportu mebli), Wielka Brytania ( 8%) i Francja (6%). Eksport polskich mebli do krajów Unii Europejskiej wynosi aż 84% ! Statystycznie najczęściej sprzedawane są akcesoria meblowe (27,5%) oraz artykuły wyposażenia wnętrz ( 10,2%). Eksport mebli zewnętrznych to 9,2%. Prognozy na 2017 r. przewidują, iż popyt na polskie meble wzrośnie o 10,2% a powodem tego będzie ciągły wzrost inwestycji w wyposażenie domów przez mieszkańców w strefie Euro. Pamiętajmy tu o jednym ważnym elemencie. Średnio przeciętne polskie gospodarstwo domowe, zmienia meble co 10-15 lat. Mieszkańcy krajów Unii Europejskiej wykonują tę czynność raz na 2-3 lata. Niezaprzeczalnym zatem faktem jest, iż popyt w branży meblowej głównie kreują kraje Europy Zachodniej.
Przyszłość branży meblowej
Producenci mebli coraz chętniej nawiązują współpracę z rynkiem azjatyckim, afrykańskim oraz z krajami z Bliskiego Wschodu. Takie działanie ma na celu zróżnicowanie miejsc eksportu mebli oraz znalezienie nowych krajów na wschodzie, które byłyby alternatywą dla sprzedaży mebli po załamaniu się rosyjskich i ukraińskich „ścieżek” eksportowych mebli. Ostatnie lata pokazują również, iż polskie meble wzbudzają zainteresowanie krajów spoza Europy np. Chin, Stanów Zjednoczonych czy Kanady. Czy eksport rodzimych mebli poszerzy się o inne kontynenty? Na razie prognozy branżowe twierdzą, iż będzie to mało realne a kraje waluty Euro wciąż będą głównym odbiorcą polskich mebli. Czy prognozy rzeczywiście się sprawdzą? Przekonamy się o tym w ciągu najbliższych latach.
Polska branża meblowa rozwija się dynamicznie i nic nie wskazuje na to, by miało się to w najbliższej przyszłości zmienić. Dobre wieści na temat trendów sprzedaży zagranicę oraz ciągłe bogacenie się Polaków sprawi, że może być tylko lepiej.